Tentoonstelling | Fototentoonstelling

2311 GJ Leiden
Zaal
Binnentuin

Een portrettenreeks van medewerkers en studenten met verschillende achtergronden die reflecteren op het koloniale en slavernijverleden. Hoe werkt deze geschiedenis door in het heden en de toekomst? Deze portretten nodigen je als kijker uit om zelf ook (kritisch) na te denken over onze geschiedenis en de huidige samenleving.

Als onderwijs- en kennisinstelling staat de Universiteit Leiden stil bij de koloniale en slavernijgeschiedenis, én bij de eigen rol die zij hier zelf in heeft gespeeld. Herdenken van dit verleden gaat immers ook om het nemen van verantwoordelijkheid voor onze positie daarin.

Welke stappen kunnen we als academische gemeenschap maken om het verleden te verwerken? Hoe maken en geven we ruimte aan pijnlijke, maar eerlijke gesprekken? Met deze tentoonstelling maken we deze onderwerpen tastbaar om gesprekken te faciliteren en te laten zien hoe onze eigen hedendaagse ervaringen samen kunnen hangen met het verleden.

Fotograaf

Kevin Kwee