LU-Card
Als student aan de Universiteit Leiden heb je een LU-Card nodig. Dit is je universitaire identiteitsbewijs.
Waarvoor heb je de LU-Card nodig?
Het is erg belangrijk dat je vanaf het begin van je studie een LU-Card hebt. Je gebruikt hem als:
- legitimatiebewijs van de Universiteit Leiden
- bibliotheekkaart van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL)
- print- en kopieerkaart
- toegangskaart tot gebouwen en ruimtes
- toegangskaart tot parkeerterreinen
- toegangskaart tot de Hortus Botanicus
Aanvragen
Doe het zo snel mogelijk
De aanvraag van een LU-Card duurt ongeveer twee weken. Vraag hem, nadat je bericht hebt ontvangen dat jouw inschrijving volledig is, dus zo snel mogelijk aan.
Wat heb je nodig?
- Een geactiveerd studentenaccount (ULCN)
- Een Nederlands postadres.
Geen Nederlands postadres?-
Kom je binnenkort naar Nederland?
Geef je Nederlandse postadres zo snel mogelijk door en vraag je LU-Card aan. -
Studeer je online vanuit je thuisland?
Dan kun je geen LU-Card aanvragen.
-
Hoe?
- Log met je studentenaccount (ULCN) in op Account Services.
- Ga naar 'Mijn profiel' en controleer je (Nederlandse) postadres.
- Klopt het niet? Wijzig je postadres. Het duurt een paar dagen voordat jouw adreswijziging wordt verwerkt. Ga pas naar de volgende stap als je postadres goed in Account Services staat.
- Ga naar 'Mijn profiel' en upload een pasfoto. Zorg ervoor dat deze pasfoto voldoet aan de eisen voor een paspoortfoto.
- Is dit je eerste LU-Card? Je hoeft verder niets te doen en ontvangt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen op je postadres.
- Heb je op dit account al eerder een LU-Card gehad? Nadat je je foto hebt geüpload, moet je ook een nieuwe kaart aanvragen. Stuur hiervoor een e-mail naar lu-card@leidenuniv.nl of bezoek een LU-Card Steunpunt. Je ontvangt je nieuwe LU-Card binnen 5 tot 10 dagen per post.
Uitzondering: HOVO
HOVO-studenten kunnen een LU-Card laten maken in de UBL.
Activeren
Je moet je LU-Card voor gebruik eerst laten activeren. Om je LU-Card online te kunnen activeren is het noodzakelijk dat je je identiteit bevestigt. Wij gebruiken hiervoor de ReadID Ready app. Hieronder lees je wat je nodig hebt om je identiteit te kunnen bevestigen.
- Je nieuwe LU-Card
- De inloggegevens van je ULCN-account
- Een geldig identiteitsbewijs
- Een geschikte smartphone:
- iPhone 7 of nieuwer
- Android 5.0 of hoger en NFC ingeschakeld
Ben je niet in het bezit van een geschikte smartphone?
Leen een smartphone die aan bovenstaande eisen voldoet. Het maakt niet uit of deze telefoon je eigendom is. Het is een middel om de verificatie te kunnen uitvoeren. Na verificatie blijft er geen data achter op de mobiele telefoon.
Als je niet beschikt over bovenstaande benodigdheden, kun je je LU-Card niet online activeren. Ga hiervoor naar een LU-Card Steunpunt, de contactgegevens vind je in de rechterkolom op deze pagina.
Activeren
- Pak een mobiele telefoon en je identiteitsbewijs.
- Download de ReadID Ready app op de telefoon.
- Ga naar de LU-Card activatiepagina en log in met je ULCN inloggegevens
- De brief met je LU-Card bevat het webadres voor de LU-Card activatie pagina. Log in met je ULCN inloggegevens.
- Op het scherm verschijnt een QR-code.
- Door te klikken op de QR-code opent de ReadID Ready app.
- Maak een foto van je identiteitsbewijs .
- Houd je identiteitsbewijs tegen de telefoon.
- Bij een succesvolle verificatie zie je een bevestiging op de telefoon.
- Je LU-Card wordt binnen enkele minuten geactiveerd.
Wanneer online activeren niet lukt, kun je terecht bij een
LU-Card steunpunt, de contactgegevens vind je in de rechterkolom op deze pagina.
Status
Wil je de status van je LU-Card zien? Log in op Account Services met je ULCN inloggegevens. Op je profielpagina wordt op de tab LU-Card de status van de kaart getoond. Is de status geldig dan is de activatie voltooid. Zorg ervoor dat de NFC-functie is ingeschakeld.
Diefstal of verlies
Meld het verlies of diefstal van je LU-Card bij een van de Steunpunten LU-Card. Deze zijn te vinden in Studentencentrum Plexus, in Wijnhaven, in de UBL en Lipsius. Blokkeer daar je oude LU-Card en ontvang tegen betaling van € 15 een vervangende kaart. Bij tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.
Houd je LU-Card en je OV-chipkaart gescheiden
Als je de LU-Card en de OV-chipkaart tegelijk bij een kaartlezer houdt, kan dat problemen geven. Bewaar de LU-Card en OV-chipkaart daarom altijd apart van elkaar.
Geen bewijs van inschrijving
Je LU-Card is géén bewijs van inschrijving. Als je moet aantonen dat je ingeschreven staat als student aan de Universiteit Leiden, laat je je collegekaart of registratiekaart zien, of een Verklaring van Inschrijving.
Toetsen
Bij toetsen identificeer je je met je LU-Card samen met een geldig identiteitsbewijs zoals je paspoort of Europese identiteitskaart.
Na afstuderen
Wanneer je afstudeert wordt je account omgezet naar een alumnus account en wordt je LU-Card automatisch geblokkeerd. Wil je gebruik blijven maken van de LU-Card, neem dan contact op met de Frontoffice Studentzaken om je LU-Card te laten deblokkeren.
Vragen?
- Bekijk de veelgestelde vragen over de LU-Card.
- Voor ondersteuning bij vragen en problemen kun je ook contact opnemen via 071 - 527 1212 of lu-card@leidenuniv.nl. Vermeld daarbij de gebruikersnaam van je studentenaccount (ULCN).